آنالیز حرارتی-سیالی پارامترهای مؤثر در تزریق پلاستیک برای تولید قاب فیوز/ رله محفظه موتور یک خودروی سواری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه شیمی، دانشکده علوم، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 گروه مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه بیرجند

چکیده

در این کار، آنالیز حرارتی-سیالی و بهینه‌سازی تزریق پلاستیک قاب فیوز/رله محفظه موتور خودروی پژو 206 توسط نرم افزار مولدفلو انجام شده‌است. همچنین توسعه روشهای تصمیم گیری چند معیاره و سیستم‌های پشتیبان تصمیم گیری به نرم‌افزار مولدفلو در این کار، ابزارهایی مؤثر برای تحلیل و بهینه‌سازی در شرایط عدم قطعیت این مسئله فراهم آورده اند. برای این که ساخت قطعات درون قالب با کیفیت خوبی انجام شود، همواره باید یک سیستم خنک کاری جهت انتقال حرارت یکنواخت با قالب و سردسازی مذاب به صورت با کیفیت طراحی شود. برای این بهینه‌سازی سیستم از یک بازه دمای خنک‌سازی متناسب با دمای پران استفاده شده‌است. نتایج این کار نشان می‌دهد باتوجه به اینکه برای دمای خنک‌کاری 150 درجه سانتی‌گراد مقدار فرورفتگی حداقل حدود %49 و انقباض حجمی حداقل حدود %2 نسبت به سایر دماها کاهش یافته و اعوجاج نیز به مقدار کمی افزایش یافته لذا بخار آب در دمای 150 درجه سانتی‌گراد بهترین خنک‌کاری را برای تولید قطعه حاضر ایجاد خواهد کرد. همچنین سیستم‌های خنک‌کاری بهینه‌شده شامل سیستم طراحی‌شده (1) با 7 ورودی و 7 خروجی سیال خنک‌کننده و 15 بافل، سیستم طراحی‌شده (2) با کانال بافاصله بیشتر از مذاب و 6 بافل و شامل سیستم طراحی‌شده (3) با طول کانال افزایش‌یافته و 15 بافل به دست‌آمده‌است. مقایسه بین کارکرد این سیستم‌ها نشان می‌دهد که سیستم خنک‌کاری دوم با توجه به حداقل کاهش مقدار فرورفتگی حدود %6 و حداقل کاهش مقدار اعوجاج حدود %5 نسبت به سایر سیستم‌های و تغییر ناچیز انقباض حجمی به عنوان سیستم خنک کاری منتخب معرفی می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Thermal-fluid analysis of effective parameters in plastic injection molding for the production of fuse/relay frames for motor housing of a passenger car

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Rafei 1
  • Navid Ramezanian 1
  • sayyed aboozar fanaee 2
1 Department of Chemistry, Faculty of Science, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad.
2 Department of Mechanical Engineering,, Faculty of Engineering, University of Birjand
چکیده [English]

In this work, thermal-fluid analysis and optimization of plastic injection molding of the fuse/relay frame of the motor housing of the Peugeot 206 car have been performed using Moldflow software. Also, the development of multiple decision-making methods and decision support systems to Moldflow software in this work have provided tools for analysis and optimization under conditions of uncertainty of this quality. In order to manufacture parts in a mold with good quality, a cooling system must always be designed to transfer heat evenly to the mold and cool the melt with quality. For this optimization of the system, a cooling temperature range corresponding to the melting temperature has been used. The results of this work show that, given that for a cooling temperature of 150°C, the amount of indentation is reduced by at least 49% and the volume shrinkage is reduced by at least 2% compared to other temperatures, and the distortion is also increased slightly, water vapor at a temperature of 150°C will provide the best cooling for the production of the present part. The optimized cooling systems is also achieved as the designed system (1) with 7 cooling fluid inlets and 7 cooling fluid outlets and 15 baffles, the designed system (2) with a channel with a greater distance from the melt and 6 baffles, and the designed system (3) with an increased channel length and 15 baffles. Comparison between the performance of these systems shows that the second cooling system is introduced as the selected cooling system

کلیدواژه‌ها [English]

  • Numerical model
  • Thermal-fluid analysis
  • Moldflow software
  • Optimization